
Het zaalvoetballen is een fijne sportieve uitlaatklep, maar het zijn de gesprekken op de bank die de dames van Ladies United dichter bij elkaar brengen. De Alkmaarse District Spot, die een paar jaar geleden werd opgezet door Loubna en haar drie compagnons, verbindt tientallen meisjes en vrouwen van verschillende afkomst die elkaar anders misschien wel nooit ontmoet hadden.
Het begon in 2019 met een bal, een zaaltje en een groepsapp waar al snel meer dan veertig dames in zaten, vertelt Loubna. Zij gaf dit initiatief vorm tijdens een scholarship van de Krajicek Foundation. “Toen we het zaalvoetbalproject voortzetten na mijn afstuderen, wees iemand van de foundation ons op de mogelijkheid van een District Spot-budget.” Een District Spot is een ontmoetingsplek voor waar jongeren samenkomen om te sporten en bewegen. Hier kunnen ze op een laagdrempelige manier anderen ontmoeten en ontdekken waar hun (sportieve) talenten liggen. Persoonlijke ontwikkeling en sociaal contact is daarbij net zo belangrijk.
District Spots worden opgezet in wijken waar het opleidings- en inkomensniveau gemiddeld lager ligt. Toegang tot sport en bewegen is hier voor jongeren minder vanzelfsprekend. “Toen ik aan het District Spot-traject begon en een soort mini-organisatie begon op te zetten, merkte ik direct het grote verschil. Mijn methode was eerst: gewoon doen. Maar door dit traject met NOC*NSF als steun daarachter, ging ik ineens nadenken over een missie, visie en definitie van onze doelgroep en over de manier waarop we Ladies United duurzaam kunnen voortzetten.”
Moeilijk bereikbaar
Doordat een deel van de deelnemende meisjes en (jonge) vrouwen een islamitische achtergrond heeft, spreken ze een doelgroep aan die voor veel reguliere verenigingen en andere sportaanbieders vaak lastig te bereiken is. “Het gaat hier om een groep voor wie het belangrijk is in een veilige omgeving te kunnen sporten, maar binnen het reguliere sportaanbod kunnen ze niet altijd vinden wat ze zoeken. In de maatschappij wordt dat nog weleens andersom gezien: deze vrouwen tussen de dertien en veertig worden als een beperkte doelgroep gezien en daardoor als buitenbeentjes behandeld. Wij zien dat anders. Het is juist een doelgroep met enorm veel potentie, maar die blijft onbenut door onvoldoende passend aanbod.”
Wat is een District Spot?
District Spots is een initiatief van o.a. NOC*NSF, enkele sportbonden, Krajicek Foundation en Cruyff Foundation, met het doel om sportdeelname in wijken met een lage sociaaleconomische positie te stimuleren. Een District Spot is een sport- en ontmoetingsplek voor, door en met jongeren, waar zij samenkomen om te sporten en bewegen. Het project stelt rolmodellen uit de wijk in staat om hun gemeenschap op te bouwen middels een eigen stichting of vereniging. Hier kunnen ze op een laagdrempelige manier anderen ontmoeten en ontdekken waar hun (sportieve) talenten liggen. Ladies United is een van 22 District Spots in Nederland.
Veilige omgeving
“Omdat wij als oprichters zelf tot de doelgroep behoren, weten we waar ze behoefte aan hebben en is het makkelijker om een vertrouwensband te scheppen”, vervolgt Loubna. “Wij zaalvoetballen altijd in een veilige ruimte. Dat houdt in dat er niemand zomaar naar binnen kan lopen en mensen die buiten langslopen ook geen zicht hebben op de dames. Veel van de deelnemers zijn gesluierd en willen vrij kunnen sporten met vrouwen onderling. Positiviteit, veiligheid en verbinding zijn daarom onze kernwaarden en de dames vertrouwen ons volledig.”
Loubna en collega’s organiseren drie keer per week een zaalvoetbalavond: twee keer voor 18-plussers en één keer voor 13-plussers. Daarnaast is er vrouwenzwemmen bij een reguliere sportvereniging, met ook hier dezelfde voorwaarden: onbekenden kunnen niet zomaar binnenkomen en de dames zwemmen buiten het zicht. “Dat bestond al, maar in samenwerking met Alkmaar Sport hebben wij er een avond bij kunnen krijgen.”
Succesvol toernooi
De steun van de gemeente, NOC*NSF en Alkmaar Sport is voor Loubna belangrijk geweest. “Dankzij NOC*NSF hebben we een vliegende start kunnen maken en al direct grote stappen kunnen zetten op het gebied van marketing. We hebben een eigen logo, kleding en branding, maar worden ook gefaciliteerd bij het organiseren van activiteiten en evenementen. Zo hebben we vorig jaar een groot zaalvoetbaaltoernooi kunnen organiseren in Alkmaar. In eerste instantie richtten we ons alleen op Alkmaarders die geïnteresseerd waren, maar uiteindelijk bleken er meiden vanuit heel Nederland op het toernooi af te zijn gekomen. Die hoorden of lazen via ons netwerk, door mond-tot-mondreclame en via social media van het toernooi.” Het bevestigde voor Loubna dat zij en haar collega’s van Ladies United voorzien in een behoefte.
Krachtige groep
De grote animo en betrokkenheid van alle dames maken dat Loubna dankbaar is. “Tijdens het organiseren van het toernooi waren we positief verrast over de hoeveelheid meiden die bereid waren mee te helpen. We zijn heel hecht met elkaar en zijn echt een community. We zijn niet zomaar even samen aan het sporten om daarna direct weer naar huis te gaan. We zijn een krachtige groep die bestaat uit meiden die allemaal weer heel verschillend zijn: iedereen heeft weer een ander werkveld en een andere achtergrond, dus we leren heel veel van elkaar.”
De komende tijd zal voor Ladies United in het teken staan van verder professionaliseren, besluit Loubna. “Ik doe dit naast een fulltime baan en merk dat het werk steeds meer tijd in beslag neemt. Daarom wil ik goed nadenken over hoe we Ladies United duurzaam en haalbaar houden. De dankbaarheid die we ontvangen is onze grootste motivatie. Deze doelgroep is niet problematisch, we het zijn geen buitenbeentjes of mensen die moeilijk van de straat te houden zijn. Het zijn dames die gewoon willen sporten en samen willen zijn in een veilige omgeving. Daar doen we het voor.”
Succesfactoren van dit praktijkvoorbeeld
- Creëer bewust een veilige en toegankelijke omgeving.
- Zoek verbinding met lokale (welzijns)organisaties om de handen ineen te slaan voor een breed draagvlak. Een sterk netwerk biedt mogelijkheden van doorverwijzing deelnemers naar elkaars aanbod.
- Betrek de doelgroep bij de plannen en zorg dat je kennis hebt van hun behoefte.
- Herken en erken de doelgroep en maak gebruik van rolmodellen, waardoor het ook makkelijker is om een vertrouwensband te scheppen.
- Kijk verder dan de sport zelf en ook naar andere mogelijke/bijdragen die de activiteiten kunnen leveren zoals zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.
- Realiseer dat de activiteiten meer zijn dan alleen die activiteiten, en ook een positieve impact op de wijk doordat de sociale cohesie is versterkt.
Meer weten?
Wil je meer weten of aan de slag als District Spot? Lees meer op de website van NOC*NSF of neem contact op met Ershad Yari. Heb je inhoudelijke vragen over Ladies United, neem dan contact op met Iris Seveke.
Dit artikel is in gewijzigde vorm verschenen in magazine Buurtsportcoach (nummer 10, 2024).